jak skutecznie dobierać kolory do strony

Jak dobrać kolory do strony internetowej?

Pierwsze wrażenie budujesz tylko raz. Dotyczy to również Twojej wizytówki w sieci, czyli strony internetowej. Jak odpowiednio dobrane kolory mogą wpłynąć na odbiór strony przez Twoich użytkowników? Z jakich narzędzi warto skorzystać, gdy budujesz paletę kolorów? O co zadbać, a czego unikać, by użytkownik chętnie został na Twojej stronie i spełnił jej cel biznesowy? Jak dobrać kolory do strony internetowej, aby przyciągała uwagę potencjalnych klientów?

Dobranie odpowiednich kolorów na stronę internetową może być czasochłonnym zajęciem. Potwierdzi to każdy, kto chociaż raz próbował zrobić to samodzielnie. Barw mamy tak dużo, że czasem możesz się czuć zdezorientowana/ zdezorientowany, na co się zdecydować. Ale warto się do tego przyłożyć. Dlaczego? Jeśli na samym początku stworzysz atrakcyjny i funkcjonalny design strony, to będzie on podstawą skutecznej i spójnej komunikacji przez lata. Nie będziesz musiał / musiała go co kilka miesięcy zmieniać, bo coś jednak Ci nie pasuje.

Dlaczego kolorystyka strony www jest ważna?

Kolor jest jednym z pierwszych elementów, które zauważamy na stronie internetowej. Ma on kluczowy wpływ na to, jak użytkownicy odbierają Twoją stronę i jakie emocje ona w nich budzi. A to właśnie emocje w dużej mierze odpowiadają za nasze decyzje, również te zakupowe. Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, bo dzieje się to w naszej podświadomości. Pomyśl o jakimś kolorze. Co Ci się z nim kojarzy? Oto kilka przykładów, jak postrzegamy niektóre barwy:

  • Zielony. Kojarzymy go ze spokojem, świeżością, zdrowiem. Dlatego wiele stron internetowych oferujących produkty zdrowotne i naturalne używa go do swojej identyfikacji wizualnej. Głęboka zieleń komunikuje również bogactwo, prestiż i obfitość.
  • Niebieski. Jest królem kolorów ze względu na swoją popularność. Komunikuje: wiarygodność, niezawodność, bezpieczeństwo, uczciwość i spokój.
  • Żółty. Symbolizuje: nadzieję, optymizm, doskonale przykuwa uwagę, pobudza kreatywność i energię. Podkreśla pozytywny przekaz.
  • Czerwony. Jest wyjątkowym kolorem. Z jednej strony kojarzy się z: miłością, namiętnością, ale również z: agresją, siłą, energią, pasją.
  • Różowy. Służy do przekazywania uczuć i często wiąże się z pięknem. Różowy to: czułość, wrażliwość, przyjaźń, piękno, współczucie. Ale i naiwność.
  • Fiolet. Jest bardzo wyrafinowany. Nadaje elegancji i kojarzy się z monarchią. Fioletowy to: luksus, wyrafinowanie, nostalgia, tajemnica, duchowość.

W tej chwili możesz pomyśleć: „OK, czyli moja marka ma wzbudzać zaufanie, więc wybiorę niebieski. I to koniec? Szybko poszło.” Jeśli Twoja strona internetowa ma się wyróżniać i przyciągnąć użytkownika na dłużej, to nie wystarczy. Więcej na ten temat, piszę w kolejnym artykule: Psychologia kolorów – co to jest i jakie znaczenie mają barwy?

Przynieś sobie kubek zielonej herbaty czy filiżankę kawy, i lecimy dalej. Oto kolejne wskazówki.

Jak dobrać kolory do strony internetowej?

Określenie grupy docelowej i analiza konkurencji

Kiedy już wiesz, jakie emocje wywołują poszczególne kolory, zadaj sobie pytania: jaki jest cel mojej strony internetowej? Co chcę sprzedać? W czym i komu pomóc? Kto jest moją grupą docelową?

Taka analiza potrafi zdziałać cuda! Jeśli jesteś psychologiem, który oferuje pomoc i konsultacje świeżo upieczonych rodziców, wybierzesz raczej pastelowe kolory. Dają one poczucie spokoju i są radosne. Jeśli Twoja oferta jest skierowana do mężczyzn z branży IT, możesz postawić na mocny, akcentujący żółty. W przypadku asortymentu dla osób starszych dobrym wyborem okażą się stonowane beże, brązy i granatowy.

A co robi Twoja konkurencja? To kolejna rzecz, którą warto zbadać. Ale po co? Twoja strona internetowa ma się wyróżniać, zapadać w pamięć. A co się dzieje, gdy użytkownik właśnie szuka oferty ubezpieczeniowej i przegląda 10. stronę internetową, której głównym kolorem jest niebieski? Wszystko mu się zlewa i nie jest w stanie powtórzyć, jakie firmy już sprawdził. Znużony wybiera pierwszą lepszą lub najtańszą ofertę. Aby ułatwić wybór klientowi, dobrym zabiegiem jest zastosowanie innego, niż u konkurencji, koloru podstawowego.

No i ostatnie pytanie, które ja zawsze zadaję moim klientkom/klientom: jakiego koloru nie lubisz? To kontrowersyjne pytanie, bo biorąc pod uwagę, to, że strona internetowa jest projektowana dla odbiorcy, a nie dla właściciela, to nie powinno mieć znaczenia. Ale w przypadku marki osobistej, jednoosobowej działalności — jest kluczowe! Uwierz mi. Nie ma nic gorszego niż patrzenie przez lata na swoją stronę internetową w kolorze pomarańczowym, ze świadomością, że nie cierpisz tego koloru:)

W tym przypadku przydatny będzie artykuł: Kolory biznesowe – wszystko co musisz wiedzieć!

Jak dobrać kolory na stronę internetową?

Jest na to kilka sposobów. W zależności od stopnia zaawansowania, twoich umiejętności, ale też czasu — skorzystaj z jednej z poniższych opcji.

Generatory kolorów
  • Color designer – wystarczy wybrać kolor główny, a aplikacja zajmie się resztą.  Możesz użyć wstępnie wybranych kolorów lub gotowych palet, do których dobierzesz jasne i ciemne warianty, a nawet zdjęcie lub strukturę w wybranym przez ciebie kolorze.
  • Adobe color – na podobnej zasadzie działa koło kolorów Adobe. Tutaj możesz dobierać łatwo i szybko znaleźć kolory kontrastujące lub monochromatyczne to swojego koloru podstawowego.
  • Coolors.co – to bardzo fajny generator, w którym możesz tworzyć swoje palety kolorystyczne, ale tez wykorzystać już gotowe.
Zdjęcia

Inną, prostą metodą na stworzenie skutecznej i harmonijnej palety kolorów jest zastosowanie barw ze zdjęcia, które ma się znaleźć na stronie internetowej. Możesz do tego wykorzystać powyższe generatory, które robią to automatycznie lub dedykowane do tego wtyczki do przeglądarek. Za pomocą kroplomierza szybko wyodrębnisz dowolny kolor z obrazu (ColorPick Eyedropper lub ColorZilla). To jest o tyle fajny sposób, że zdjęcie, które ma się znaleźć na twojej stronie, zwykle dobrze oddaje emocje, jakie mają się kojarzyć z twoją marką. Paleta wyciągnięta z takiego zdjęcia będzie trafiona i dobrze podkreśli klimat twojej strony internetowej, a do tego stworzy spójną całość z pozostałą częścią contentu.

Jak dobrać kolory do strony internetowej?
Inspiracje

Poszukaj inspiracji w zupełnie innym miejscu niż twoja konkurencja. Dobrze jest sięgnąć do inspiracji w sztuce, w kolorowych magazynach, czy w przyrodzie. Dzięki temu wyjdziesz poza schemat i wyróżnisz się nieoczywistym rozwiązaniem.

Taką gotową paletę kolorów warto przetestować. Przygotuj moodboard — tablice inspiracji i sprawdź, jak wszystkie elementy razem się komponują. Możesz też zaprojektować przykładowy layout i zobaczyć, jak w praktyce kolory podkreślają emocje i wydobywają najważniejsze treści.

Nie ma jednoznacznej metody na wyodrębnienie palety kolorów, więc warto spróbować różnych podejść i wybrać tę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

Czy istnieją bezpieczne kolory stron internetowych?

Są takie barwy, które sprawdzą się niemal na każdej stronie internetowej. Mam tu na myśli wszystkie kolory tzw. neutralne: odcienie beżu, bieli, szarości. Mogą one być bezpieczną bazą dla całego contentu i nie zasłonią najważniejszych informacji.

Jeśli obawiasz się, że projekt będzie zbyt mało wyrazisty, użyć zasady stosowanej szeroko w projektowaniu 10 x 30 x 60. Gdzie 60% powierzchni zajmie kolor neutralny, 30% – kolor drugorzędny, a 10% – kolor akcentujący, który doda całości mocniejszego charakteru.

Zasada 10x30x60 - kolor na stronie internetowej - proporcje barw

Bezpieczne kolory na stronie internetowej to również te, które są czytelne dla osób z ograniczeniami. Warto sprawdzić np. czy kontrast między poszczególnymi barwami jest odpowiedni i spełnia konkretne normy. Chodzi o to, żeby twoja strona nie tylko była estetyczna, ale i poprawna pod względem użyteczności.

Przeczytaj mój artykuł: Jak mieszać kolory?

Jakich kolorów unikać na stronach www?

Przy projektowaniu palety kolorów na stronę internetową unikaj połączenia czystej czerni i czystej bieli. Dlaczego? Zbyt duży kontrast między tymi barwami męczy oko i użytkownik, nieświadomie, skraca czas patrzenia na taką stronę. Zamiast białego wybierz lepiej najjaśniejszy odcień koloru podstawowego, a zamiast czerni — najciemniejszy. Taka kompozycja doda też całemu projektowi spójności.

W swoich projektach unikam mocno nasyconych kolorów zestawionych obok siebie. To również utrudnia skupienie na najważniejszych elementach strony, mocno rozprasza i użytkownik traci orientację, co on ma właściwie zrobić na tej stronie? I w efekcie nie robi nic. A nie o to Ci chodzi, prawda?

Ze względu na swoją rolę, dość problematyczny jest kolor czerwony. Często w ten sposób oznacza się wykonanie błędnej akcji lub rezygnację czy usunięcie czegoś. Używaj go ostrożnie i np. w mniej nasyconym odcieniu.

Dobrze dobrane kolory są kluczowe dla estetyki strony internetowej. Dlatego, zanim dobierzesz swoją palet kolorów:

  • zastanów się, jaki jest cel Twojej strony i jakie emocje chcesz wywołać u odwiedzających?
  • wybierz maksymalnie 3 kolory: podstawowy jako tło, drugorzędny i akcentujący, dla podkreślenia kluczowych treści. Możesz skorzystać z narzędzi do doboru kolorów, takich jak Adobe Color.
  • pamiętaj o czytelności tekstu. Kolory tła i tekstu muszą być odpowiednio dobrane, aby tekst był łatwy do odczytania.
  • sprawdź, jak Twoje wybrane kolory wyglądają na różnych urządzeniach, takich jak komputery, telefony i tablety. Upewnij się, że Twoja strona wygląda dobrze na różnych ekranach.

Pamiętaj, że dobrze dobrane kolory mogą Ci pomóc i przyciągnąć odpowiednią grupę odbiorców oraz zwiększyć ich zaangażowanie na Twojej stronie. Powodzenia!

Gdybyś jednak stwierdził/ stwierdziła, że nie chcesz tego robić samodzielnie, mogę Ci w tym pomóc. Umów się na nieodpłatną konsultację! Na spokojnie pogadamy o Twoim projekcie i pokażę Ci, od czego możemy zacząć, by twoja marka lekko wskoczyła na wyższy poziom:)

Przeczytaj także: Co to jest Brand Book? Do czego służy i kiedy jest potrzebny? Jakie elementy identyfikacji wizualnej firmy są istotne? Dlaczego to takie ważne? Czym są atrybuty marki i jaka osobowość marki pasuje do Twojego biznesu?

Scroll to Top