jak dobrać kolory biznesowe i firmowe

Jak wybrać kolory biznesowe?

W brandingu marki najważniejszym celem jest wywołanie odpowiednich uczuć u odbiorcy. Wiąże się to w pierwszej kolejności z ustaleniem tego, jakie emocje mają się pojawić u klientów w kontakcie z twoją marką. Bo tylko to skłoni ich nie tylko do skorzystania z Twoich usług, ale też do pozostania z tobą na dłużej. Przeczytaj, jak wybrać kolory biznesowe i dlaczego dobór właściwej kolorystyki firmowej ma wielkie znaczenie!

Jeśli chcesz zatrzymać odbiorcę na dłużej, to musisz stworzyć identyfikację wizualną marki w taki sposób, aby jasno komunikowała Twoje wartości i to, co cię wyróżnia. Wtedy ludzie będą nie tylko znać twoją markę, ale również będą o niej myśleć. I kiedy pojawi się konkretna potrzeba, związana z twoją usługą, to właśnie Ty w pierwszej kolejności przyjdziesz im do głowy.

Zbudowanie takiego wizerunku nie jest łatwe. Wymaga zadania sobie wielu pytań i rozwiania wielu wątpliwości. Bo skąd możesz wiedzieć, czy kolor, który wybrałaś dla swojego biznesu, przyciągnie klientów? Wyróżni cię na tle innych ofert? Wzbudzi zaufanie lub zmotywuje do działania? Jeśli kiedykolwiek próbowałaś dobrać kolory dla swojego biznesu, wiesz, jak trudno się zdecydować. I dlatego, żeby ci to ułatwić — poznaj kilka moich patentów, które stosuję w procesie projektowania identyfikacji wizualnej razem z moimi klientkami.

Czy istnieje coś takiego jak kolor dopasowany do biznesu?

To zależy. Często przyjmuje się, że, gdy prowadzisz firmę dla kobiet, to powinien być różowy, a gdy dla mężczyzn to niebieski. Albo, gdy sprzedajesz kosmetyki naturalne, to kluczowym kolorem powinien być zielony. A w przypadku marki kreatywnej — żółty. Ale muszę cię zmartwić, nie jest to tak oczywiste. Bo czy w tym przypadku wyróżniasz się na tle konkurencji? Albo czy każdy odcień danego koloru będzie pasował? Przecież zupełnie inne skojarzenia budzi pastelowy błękit, a inne głęboki granat.

Kolory biznesowe i firmowe — co to takiego?

Jaki kolor przychodzi ci do głowy, gdy myślisz o marce produkującej czekoladę z alpejskiego mleka? A sieć jedzenia typu fast food? A gdybyś miała wymienić firmę telekomunikacyjną, której głównym kolorem jest magenta?

Kolory firmowe to kolor główny i barwy, które mu towarzyszą. Razem podkreślają tożsamość marki. Jeśli je dobrze wybierzesz i będziesz konsekwentnie używała we wszystkich kanałach marketingowych, twoja marka łatwo zapadnie w pamięci użytkowników.

Jak dobrać główny kolor biznesowy?

Według badań za pośrednictwem wzroku odbieramy aż 80% informacji. Co to oznacza? W pierwszej kolejności do naszego mózgu docierają bodźce wizualne, w dalszej kolejności dźwięk i treść pisana. Kolor główny twojej marki ma więc ogromną moc! Zanim zaczniesz go wybierać, poświęć trochę czasu na przeanalizowanie kilku rzeczy.

1. Jakie cechy przypisałabyś swojej marce?

Jak to sprawdzić? Można zrobić to w prosty sposób. Tutaj znajdziesz pomocniczą listę przymiotników dla kobiecej marki. Spróbuj zakreślić 10 słów, które najlepiej cię identyfikują jako markę. Z tych 10 wybierz tylko 3, najtrafniejsze. Wybrane cechy to esencja Twojej marki i jej wyróżnik.

2. Jakie emocje chcesz wzbudzić u odbiorcy?

Zastanów się jakie emocje i uczucia mają towarzyszyć klientom w zetknięciu z marką. Poczucie spokoju, bezpieczeństwa, zaufanie, luksus prestiż, empatia, radość, bliskość, itd. Dużo zależy od branży, jaką reprezentujesz. Gdy jesteś fotografem w branży ślubnej, może to być zaufanie, ale i poczucie prestiżu. Kiedy sprzedajesz kosmetyki naturalne, będziesz chciała, żeby klientki w zetknięciu z twoją stroną poczuły ukojenie i spokój. Jeśli jesteś psycholożką, możesz podkreślić empatię i poczucie bezpieczeństwa.

3. Psychologia kolorów

Poznaj psychologię kolorów. To dziedzina nauki, która mówi o tym jak poszczególne kolory oddziałują na nas i jakie emocje w nas wzbudzają. Są kolory, które nas motywują do działania, dodają energii, albo wręcz przeciwnie – wyciszają, uspokajają, działają kojąco. Np. kolor jasnoniebieski obniża ciśnienie i poprawia koncentrację. A kolor czerwony przyspiesza akcję serca i podwyższa ciśnienie krwi. Prawidłowo dobrany kolor może zatem wywołać konkretną reakcję biologiczną i wpłynąć na zachowanie Twojego odbiorcy.

Poszczególne kolory budzą też różne skojarzenia. Czerwony – namiętność, energia, szybkość. Niebieski – zaufanie, mądrość, odpowiedzialność. Fioletowy – kreatywność, luksus. Zieleń – relaks, świeżość, równowaga.

Psychologia kolorów

Oprócz tego weź pod uwagę parametry wybranego koloru, czyli jego nasycenie i jasność. Nasycenie barwy to jej intensywność – im bardziej nasycony kolor, tym bardziej agresywny i rzucający się w oczy. Zgodzisz się z tym, że zupełnie inne skojarzenia budzi mocny, cukierkowy róż, a inne tzw. brudny róż?

Jasność natomiast zależy od ilości czerni i bieli w danym kolorze. Kiedy dodasz więcej bieli – uzyskasz nostalgiczne pastele. Gdy będzie więcej czerni – kolor będzie ciemniejszy i bardziej wyrazisty. I to wszystko w ramach jednego koloru głównego!

4. Masz już kolor główny? Przetestuj go!

Kiedy już mniej więcej wiesz jaki kolor będzie główną barwą dla Twojej marki – przetestuj ją! Sprawdź, jak wygląda na innych ekranach. Czasem w wyniku nieprawidłowej kalibracji ekranu – efekt może być zupełnie inny, niż zamierzyłaś.

Przygotuj sobie przykładową grafikę – sprawdź, jak kolor wygląda na rzeczywistym projekcie. Może się okazać, że wybrany kolor nie daje dobrego kontrastu, jest zbyt jaskrawy lub zbyt mało wyrazisty.

Jeśli planujesz materiały do druku z użyciem tego koloru – koniecznie sprawdź jego odpowiednik w przestrzeni barw CMYK. W przeciwnym razie wydruk może cię rozczarować, bo będzie np. zbyt blady. W razie potrzeby poszukaj zbliżonego odpowiednika wybranego koloru, który dobrze będzie reprezentował twoją markę na wydrukowanych wizytówkach czy folderach z ofertą.

Jak łączyć kolory w biznesie?

Kiedy masz już wybrany kolor główny, wykorzystaj koło kolorów. Dobierz kolor drugorzędny wg wybranego schematu. Dla przypomnienia możesz to zrobić wg schematu: monochromatycznego, analogicznego, uzupełniającego czy triady. Więcej o poszczególnych schematach przeczytasz w artykule: Jak mieszać kolory?

Nie zapominaj też o kolorach neutralnych. Ich wybór jest bardzo ważny. To one zajmują największą powierzchnię w projekcie. Zwykle używane są jako tło czy kolor tekstu, dlatego musisz sprawdzić, czy w połączeniu z kolorami głównym i drugorzędnym zapewniają dobry kontrast.

Przykłady dobrego łączenia kolorów w biznesie

Kolory mocno na siebie oddziałują, dlatego ich wyboru nie możesz zostawić przypadkowi. Kolory biznesowe działają w podobny sposób i powinny być przemyślane od samego początku.

Wyobraź sobie, że chcesz podkreślić ekologiczny wymiar swojej firmy. Twój główny kolor to pastelowa zieleń. Jeśli połączysz ją z mocną żółcią, uzyskasz radosny efekt, kojarzący się bardziej z latem. Idealny np. dla kwiaciarni. Ale jeśli dodasz do zielonego kolor beżowy, efekt ekologiczny zostanie wyraźnie podkreślony.

A co jeśli prowadzisz doradztwo finansowe? Naturalne skojarzenie to niebieski: zaufanie i solidność. To dlatego niebieski jest często używany przez banki i urzędy. Jeśli połączysz ciemny niebieski ze złotym, twoja marka będzie kojarzona z luksusem. Ale jeśli chciałabyś się wyróżnić na rynku — odrobina fuksji podkreśli mniej formalny i kobiecy charakter.

Jeśli prowadzisz bloga, którego tematem jest life balans lub jesteś psychoterapeutką czy coachem, idealne będą kolory neutralne z akcentami zieleni, błękitu czy delikatnego różu. Ale jeśli twoimi odbiorcami są osoby borykające się np. z depresją kolor szaro – niebieski nie jest odpowiednim kolorem, bo niekorzystnie wpłynie na ich stan psychiczny.

Jak dobrać kolory firmowe? Już wiesz, że nie jest to zadanie na jeden wieczór. Wymaga od ciebie przeanalizowania wielu czynników, znajomości psychologii kolorów oraz koła barw i zależności, jakie między sobą tworzą. Ale jeśli zaprojektujesz celową paletę kolorystyczną, twoja identyfikacja wizualna spełni najważniejszy cel. Wzbudzisz emocje u odbiorcy. Pamiętaj, że to właśnie uczucia sprawiają, że ​​ludzie kupują i, co najważniejsze, kupują od ciebie.

Jeśli nie chcesz sama przechodzić przez cały proces dobierania kolorów — napisz do mnie lub umów się na nieodpłatną konsultację online. Taka rozmowa, jak mówią moje klientki, wiele porządkuje, rozjaśnia i bardzo motywuje do działania.

Mało? Przeczytaj:

  1. Jak dobrać kolory na stronę internetową?
  2. Co to jest Moodboard i jak go zrobić?
  3. Co to jest Brand Book i do czego służy?
  4. Czym jest psychologia kolorów?
  5. Co to jest identyfikacja wizualna firmy?
  6. Co to jest osobowość marki?
  7. Jakie atrybuty może mieć Twoja marka?

3 thoughts on “Jak wybrać kolory biznesowe?”

  1. Pingback: Identyfikacja wizualna firmy i marki - poradnik! | Agnieszka Szpunar

  2. Pingback: Atrybuty marki: klucz do wyróżnienia się! | Agnieszka Szpunar

  3. Pingback: Osobowość marki - co musisz wiedzieć? | Agnieszka Szpunar

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top