Psychologia kolorów

Psychologia kolorów — co barwy mówią o Twojej stronie?

Co czujesz kiedy wchodzisz do jakiegoś wnętrza? Czy ogarnia cię spokój, wyciszasz się, a może wręcz przeciwnie — czujesz przypływ energii? A może twoje ciało spina się z powodu nieokreślonego niepokoju i jedyne, co w tej chwili chcesz zrobić, to uciec?

Na to, jak czujesz się w danym pomieszczeniu, w ogromnej mierze mają wpływ kolory, jakie w nim dominują. Barwy budują nastrój nie tylko we wnętrzach, ale również na twojej stronie internetowej. To między innymi tym zagadnieniem zajmuje się psychologia kolorów.

Psychologia kolorów – co to jest?

Psychologia kolorów to dziedzina nauki, która bada to, w jaki sposób kolory wpływają na twoje zachowanie, twoje emocje czy nawet samopoczucie. Wiele takich badań potwierdza, że kolory mają ogromny wpływ na to, jaką decyzję podejmiesz, jakie są twoje preferencje i jak postrzegasz dane otoczenie. 

Kiedy zrozumiesz, jej działanie, możesz to wykorzystać nie tylko w projektowaniu własnego mieszkania. Ta wiedza przyda Ci się przy projektowaniu skutecznej strony internetowej czy identyfikacji wizualnej.

Dlaczego psychologia koloru jest ważna?

Dlaczego psychologia koloru jest taka ważna? Okazuje się, że kiedy ktoś wchodzi na twoją witrynę, wystarczy mu ok. 90 sekund na wydanie opinii na jej temat. W tak krótkim czasie podejmie też decyzję czy zostaje, czy wychodzi. Z tych 90 sekund aż 62-90% tej interakcji zależy tylko od koloru, jaki dominuje na stronie. Sama więc widzisz, że kolor odgrywa ogromną rolę w budowaniu pierwszego, silnego wrażenia na temat twojej oferty i marki.

Jak kolory działają na psychikę?

Jak kolor wpływa na nasze samopoczucie, nastroje, a nawet zachowanie?  Zobacz na poniższe zestawienie:

Kolor czerwony

Czer­wony: jest bardzo inten­sy­wny emocjon­al­nie. Przyśpiesza akcję serca i podwyższa ciśnienie krwi. Wszystko, co jest w kolorze czerwonym, wysuwa się na pierwszy plan, dlatego powinien być używany ostrożnie, raczej jako akcent. Czerwony jest pełen kontrastów. Z jednej strony dobrze pod­kreśla siłę, zagroże­nia, deter­mi­nację, a z drugiej strony jest to kolor miłości. To jednocześnie kolor sygnalizacji świetlnej, który każe ci się zatrzymać. A z drugiej to kolor róży, którą wręcza się ukochanej osobie.

jak kolor czerwony działa na psychikę?

Z czym kojarzy się kolor czerwony? Czerwień to: siła, impulsywność, miłość i namiętność, szybkość, zagrożenie. 

Kolor pomarańc­zowy

Jest połącze­niem energii czer­wieni oraz pogodnego koloru żółtego. Kolor ten jest szczególnie lubiany przez ludzi młodych. Pobudza apetyt, dodaje energii.

jak kolor pomarańczowy działa na psychikę?

Jakie skojarzenia budzi kolor pomarańczy? Pomarańczowy to: energia, młodość, szybkość, fascynacja, ekscytacja, przygoda, ale i ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem.

Kolor żółty

To kolor słońca. Kojarzymy go z radoś­cią, szczęś­ciem oraz energią. Wywołuje ciepłe uczucia. Świetnie nadaje się do biznesów kreatywnych, sprzedających produkty dla dzieci, czy oferujących wypoczynek. Jeśli jednak jesteś marką prestiżową — raczej unikaj żółtego.

jak kolor żółty działa na psychikę?

Kolor żółty to: lato, radość, szczęście, optymizm, przyjaźń, ale w nadmiarze może powodować niepokój i irytację.

Kolor zielony

Zielony to odpoczynek nie tylko dla oczu, ale i całego organizmu. Sym­bol­izuje wzrost, har­monię, naturalność i świeżość. To bardzo bezpieczny kolor, lubiany przez firmy zajmujące się ochroną zdrowia, medycyną naturalną, ochroną środowiska czy instytucje naukowe.

jak kolor zielony działa na psychikę?

Z czym nam się kojarzy? Zieleń to: natura, spokój, relaks, siła, przyjaźń.

Kolor niebieski

To bardzo bliski nam kolor. To kolor wody i nieba. Kolor ten zwiększa poczucie bezpieczeństwawzbudza zaufanie i daje poczucie jedności. Łączy się go również z odpowiedzialnością dojrzałością. Stymuluje akcję mózgu i obniża aktywność ciała. Raczej nie stosuje się go przy produktach żywnościowych — obniża apetyt.

psychologia kolorów - niebieski

Niebieski to kolor chętnie używany przez biznesy takie jak: edukacja, komunikacja, medycyna. Niebieski to: spokój, równowaga, bezpieczeństwo, rozwój, opieka, relaks.

Kolor czarny

Kojar­zony jest z mocą, ele­gancją, tajem­nic­zoś­cią, ale także ze złem i śmier­cią. Czarny jest dobrym tłem dla zdjęć — uwypukla inne barwy. Symbolizuje też wysoki standard i luksus. Idealny dla marek luksusowych i drogich, jak auta czy biżuteria. Najmocniejsze zestawienie barw w identyfikacji połączenie czerni i czerwieni.

Psychologia koloru czarnego

Jakie skojarzenia budzi kolor czarny? Czarny to: Luksus, prestiż, wyrafinowanie, tajemniczość, siła, moc, smutek, śmierć.

Jak kolory wpływają na ludzi?

Oddziaływanie kolorów na psychikę jest bardzo złożonym tematem i zależy od wielu czynników, takich jak nasze doświadczenia życiowe, wiek, płeć czy kultura, w jakiej się wychowaliśmy. 

Kolory a wiek

Jakie znaczenie ma wiek? Z badań wynika, że ludzie dorośli na ogół preferują kolory o krótszych długościach fal, czyli: niebieski, zielony, fioletowy niż o dłuższych falach: czerwony, pomarańczowy, żółty. Dlatego osoby starsze będą postrzegały kolory spoko­jne za najbardziej atrak­cyjne. Im młodszy odbiorca — tym więcej w identyfikacji wizualnej powinno być kolorów jasnych, energetycznych i żywych.

Kolory a płeć

Jakie znaczenie w postrzeganiu kolorów ma płeć? Mężczyźni preferują mocne, kontrastowe kolory: żółty, niebieski, pomarańczowy, czerwony. Barwy z większą ilością czerni. Tymczasem kobiety wolą delikatniejsze odcienie, pastele. Z większą ilością bieli. 

Co ciekawe zarówno mężczyźni, jak i kobiety — lubią najbardziej kolor niebieski (chociaż każda z grup inny odcień), a najmniej brązowy. 

agnieszka szpunar - kontakt

Kultura a postrzeganie kolorów

Oprócz wieku i płci kolejnym czynnikiem wpływającym na preferencje kolorystyczne jest nasze pochodzenie kulturowe. Te same kolory mają inne znaczenia w różnych krajach.

Na przykład w Chinach i Indiach kolorem ślubnym jest czerwony. W Republice Południowej Afryki czerwony oznacza żałobę.

Kolor różowy jest dobrze  odbierany w Japonii, ale nie cieszy się on już taką popularnoś­cią w Indi­ach czy kra­jach Europy Wschod­niej. Pamię­taj o tych niuansach, jeśli adresa­tami two­jej strony inter­ne­towej są osoby, które nie pochodzą z twojego kraju.

Psychologia kolorów to bardzo szeroki temat. Każdy z nas ma swój ulubiony kolor. Ale nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego jak duży wpływ wywierają na nas kolory, jakimi się otaczamy.  Od kolorów może zależeć nasze samopoczucie, emocje, jakie przeżywamy,  ale również to, jaką decyzję podejmiemy. Kolor to ważna część przy projektowaniu identyfikacji wizualnej czy strony internetowej. Możesz używać go do oddziaływania na emocje konsumentów i postrzegania twoich usług. 

Co warto zapamiętać z tego artykułu, zanim zaczniesz wybierać kolory dla swojego biznesu? Przede wszystkim poznaj swoją grupę docelową! Kolor zależy od wielu czynników, takich jak wiek, płeć i kultura, z jakiej pochodzą twoi odbiorcy.

Sprawdź jakie emocje chcesz wywoływać i z jakimi cechami chcesz być kojarzona jako marka. Możesz skorzystać z mojej listy przymiotników dla kobiecych marek .

Pamiętaj, że design to nie tylko kwestia estetyki. Chodzi o funkcjonalność i użyteczność oraz dostosowanie się do potrzeb użytkowników.

Jeśli uznasz, że potrzebujesz pomocy w określeniu palety kolorystycznej do twojego kolejnego projektu — chętnie ci w tym pomogę! Umów się na nieodpłatną konsultację lub napisz do mnie. Wspólnie ustalimy, od czego zacząć.

Zainteresował Cię opisany temat? Przeczytaj więcej artykułów:

  1. Jak dobrać kolory do strony internetowej? Opisuję tam nie tylko odpowiednie barwy na www, ale podpowiadam czego unikać i dlaczego to takie ważne!
  2. Barwy firmowe i kolory biznesowe. Jak je wybierać? Dlaczego kolor w biznesie ma znaczenie i jak kolorystyka wpływa na postrzeganie Twojej marki?
  3. Jak mieszać kolory? Co powstanie po zmieszaniu poszczególnych barw i dlaczego to takie ważne przy projektowaniu swojej marki?
  4. Czym jest Branding Book? Do czego służy i dlaczego jest potrzebny? Dowiesz się też, czy Brand Book jest tym samym, co księga marki!
  5. Czym jest osobowość marki? Dlaczego jest ważna i na czym się skupia?
  6. Co to jest identyfikacja wizualna firmy i marki? Dlaczego jest istotna i na co zwrócić uwagę?
Scroll to Top