atrybuty marki

Czym są atrybuty marki?

Kiedy Twoja firma komunikuje się z klientami, nie chodzi tylko o produkt czy usługę. To zdecydowanie coś więcej: to Twoje wartości, cele i emocje. Jak to wszystko pokazać w ciągu kilkunastu sekund, kiedy ktoś wchodzi na Twoją stronę? To właśnie atrybuty marki nadają Twojemu biznesowi osobowość i sprawiają, że Twój biznes staje się wyjątkowy. To one kształtują całe doświadczenie, jakie klienci mają w zetknięciu z Twoją marką. 

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielką firmy, która tworzy kosmetyki z naturalnych składników. Co chciałabyś podkreślić? Być może dbałość o planetę, o zdrowie, bliskość natury, ekologiczne i naturalne składniki? Zanim przejdziesz dalej, pomyśl chwilę — jak mogłabyś to zrobić? Co Ciebie, by przekonało, że to naturalne kosmetyki, wyprodukowane z dbałością o planetę i Twoje zdrowie?

Atrybuty marki – co to jest?

Atrybuty marki to zbiór cech, wartości i emocji, które klienci utożsamiają z daną marką. Mogą to być cechy funkcjonalne, takie jak jakość produktów, innowacyjność, dokładność, czy też cechy emocjonalne, jak lojalność, przyjaźń, otwartość, luksus czy elegancja. Te atrybuty działają jak znaki rozpoznawcze. Pomagają odbiorcom w identyfikacji i wyborze konkretnego produktu, konkretnej marki w gąszczu konkurencji. 

Jeff Bezos

Marka osobista to to co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju.

Świetnym przykładem jest tutaj marka Apple. Dla mnie kojarzy się z minimalizmem, prostotą i nowoczesnością. Kiedy widzę ich produkty, od razu to czuję. A dlaczego? Bo każdy produkt Apple odzwierciedla te cechy poprzez czysty design, prostotę i innowacyjność. Dla wielu to nie tylko sprzęt elektroniczny, to styl życia.

Druga marka, która przychodzi mi do głowy to Nike. Nike skupia się na wartościach takich, jak inspiracja i motywacja. Swoim klientom przekazuje przesłanie: „Just do it”. Ich atrybuty to dynamiczny i energetyczny design, który trafia do ludzi aktywnych fizycznie. I tak faktycznie jest! Mam koleżankę, która kocha biegać. Dla niej Nike to nie tylko buty, to coś więcej. To motywacja i siła do działania.

Dlaczego atrybuty marki są ważne?

Zdarza się, że zgłaszają się do mnie klientki na początku swojej działalności i pierwszą rzeczą, o którą proszą, jest logo. Istnieje takie przekonanie, że bez logo nie można otworzyć firmy:) – co nie jest prawdą — ale o tym, może innym razem:) Tymczasem Twoja marka to nie tylko logo i nazwa. To historia, którą chcesz opowiedzieć i która przyciąga wymarzonych odbiorców. A atrybuty marki pomagają ją pokazać. Gdy wszystkie jej elementy są jasno określone i konsekwentnie komunikowane, tworzą emocjonalne połączenie z klientami. Budują zaufanie i tożsamość, które zachęcają klientów do wyboru Twojej firmy.

Studio Graficzne Agnieszka Szpunar - baner 4

Jak wykorzystać atrybuty marki w grafikach?

Grafika jest świetnym sposobem na podkreślenie atrybutów marki, pod warunkiem, że jest starannie przemyślana i zaprojektowana. O jakie elementy zadbać? Atrybuty marki możesz pokazać za pomocą:

  • palety kolorów, tutaj przydatna będzie psychologia koloru i zasady mieszania kolorów,
  • odpowiednio dobranej czcionki na stronę internetową,
  • stylu grafik, 
  • klimatu zdjęć na mediach społecznościowych i na stronie www,
  • interakcji na stronie internetowej — które ułatwiają nawigację, a jednocześnie nadają klimat charakterystyczny dla Twojej marki,
  • treści — powinny opowiadać Twoją historię, wartości i emocje.

W tej chwili wróćmy do przykładu z początku artykułu: firma kosmetyczna. Jakimi środkami mogłaby przekazać swoje wartości? 

  • Może to być stonowana kolorystyka w barwach natury: beże, zielenie, brązy, które stworzą ciepły i relaksujący klimat. Barwy firmowe dają odbiorcom komunikat o Twojej marce i jej atrybutach!
  • Idealne będą też proste, oszczędne fonty bezszeryfowe, tak by nie odwracały uwagi, a dawały poczucie harmonii i bezpieczeństwo dla środowiska.  
  • Zdjęcia — z neutralnym filtrem, które przedstawiają zbliżenia fragmentów roślin i pokazują ich strukturę. 

Kiedy wejdziesz na taką stronę czy na taki profil — od razu skojarzy Ci się z ekologią, poszanowaniem dla zasobów ziemi i wyciszeniem.

I teraz najważniejsze! Jeśli te komunikowane wartości będą Tobie bliskie — chętnie zapoznasz się z ofertą marki i kupisz produkt. 

atrybuty marki i kolorystyka

Jak wyróżnić markę za pomocą atrybutów?

Kluczem są dwie rzeczy: autentyczność i spójność. 

W naszych czasach, kiedy zalewa nas morze produktów i usług, do tego by się wyróżnić nie wystarczy już jakość. Bardzo ceniona jest autentyczność. Przekłada się to na proces projektowania marki. Zanim zaprojektuję identyfikację wizualną firmy, dużo czasu poświęcam na badanie konkurencji, ale również na analizowanie wartości i wyróżników firmy. Wiem, że marki, które są autentyczne i transparentne w swojej komunikacji, zyskują zaufanie i lojalnych odbiorców, o podobnych wartościach. A to jest przecież główny cel brandingu. Dobry branding book obowiązkowo powinien zawierać atrybuty marki!

Oscar Wilde

Bądź sobą, wszyscy inni są już zajęci.

Atrybuty marki muszą być spójnie z tym, kim jesteś jako firma. To nie tylko design i treść na stronie internetowej. To wszystko to, co czuje Twój odbiorca na każdym etapie zetknięcia się z Twoją marką.

Jak nasza firma kosmetyczna może wzmocnić przekaz i upewnić Cię, że dobrze wybrałaś produkt? Na przykład, wydawałoby się mało znacząca sprawa, przesyłka.

Niech to będzie ekologiczne, brązowe pudełko z oszczędnym logo, biodegradowalny (a nie plastikowy) wypełniacz, który stabilizuje kosmetyki i minimalistyczna wydrukowana na papierze z makulatury ulotka z promocją na kolejne zakupy, w której firma dziękuje za Twój wkład w dbanie o naszą planetę.

Jaki przekaz dostajesz? Co jest ważne dla tej marki? Ekologia, natura, dbanie o ziemię i zdrowie odbiorcy. Z dużym prawdopodobieństwem skorzystasz z tego rabatu i chętnie wrócisz po kolejne produkty.

Kiedy będziesz budować swoją markę, weź pod uwagę to, że gdy Twoja firma komunikuje się z klientami, nie chodzi tylko o produkt czy usługę. To przede wszystkim atrybuty marki nadają Twojemu biznesowi osobowość. To emocje, wartości i cechy  sprawiają, że Twój biznes staje się wyjątkowy. Więcej na ten temat napisałam w moim artykule: Osobowość marki – co musisz wiedzieć? Atrybuty to to, co klient czuje i myśli o Twojej marce. Takie podejście pozwoli Ci wyróżnić się wśród konkurencji i budować trwałe relacje z klientami.

Scroll to Top