Identyfikacja wizualna firmy i marki — co to jest? Dlaczego jest ważna?
Czym jest identyfikacja wizualna firmy i marki? Dlaczego elementy identyfikacji graficznej mają wpływ na to, jak Twoja marka jest postrzegana przez odbiorców? Jak stworzyć ją dobrze i dlaczego nie warto tego bagatelizować? Zapraszam do poradnika!
Czym jest identyfikacja graficzna firmy?
Identyfikacja wizualna to zbiór spójnych i wyróżniających się elementów, które reprezentują firmę, markę, a nawet osobę. Identyfikacja graficzna to coś więcej niż tylko logo. Obejmuje kolory, typografię, obrazy, styl graficzny, a czasem nawet ton komunikacji. Jest to w pewnym sensie „ubranie” twojej firmy.
Identyfikacja wizualna to również te elementy twojej marki, które oddziałują na zmysły. Dzięki nim odbiorcy łatwo cię rozpoznają i zapamiętują. Zadaniem identyfikacji graficznej jest więc wyróżnienie twojej firmy na tle konkurencji oraz budowanie jej pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności.
Dlaczego identyfikacja wizualna marki jest ważna?
Silna i spójna identyfikacja wizualna odgrywa kluczową rolę w tym jak postrzegana jest twoja marka. Pozwala cię rozpoznać, zapamiętać i nawiązać emocjonalną więź z odbiorcami. Przekłada wartości, Twoją misję i wizję firmy na namacalne elementy wizualne, przedstawia osobowość marki i wywołuje konkretne emocje u odbiorcy. Umożliwia też identyfikowanie się odbiorców z jej wartościami. A wszystko to robi właściwie bez słów.
Jak to działa? Pomyśl o IKEA. Pierwsze co ci się nasuwa to zapewne kolory marki: niebieski i żółty. Widzisz też produkty, jakie marka oferuje: akcesoria do domu, proste i stosunkowo tanie meble do samodzielnego montażu. I nie tylko tym wiesz, ale co więcej — czujesz się też zaproszona do ich spokojnego, zrównoważonego życia ze skandynawskim akcentem.
Tak działa dobra identyfikacja graficzna. Wzbudza zaufanie i tworzy więź. A to powoduje, że kupujesz dany produkt z poczuciem, że jest on wartościowy, że zaspokaja twoją aktualną potrzebę. I chętnie wracasz po więcej.
Jakie elementy powinna zawierać identyfikacja wizualna marki?
Co tworzy identyfikację graficzną? Jakie elementy identyfikacji wizualnej są ważne dla firmy?
logo
Logo i jego odmiany: główne, drugorzędne, sygnet. Zadbaj przynajmniej o 2 wersje loga — będziesz mogła z łatwością użyć ich w różnych materiałach.
Logo reprezentuje twoją markę na zewnątrz, jest trochę jak twój podpis. Ale samo logo nie wystarczy, by tożsamość twojej marki stała się widoczna i rozpoznawalna.
Paleta kolorów
Kolory to najważniejszy aspekt identyfikacji wizualnej. To one bezpośrednio wpływają na emocje. Warto poświęcić trochę więcej czasu na ich wybór. Jeśli potrzebujesz wskazówek co wziąć pod uwagę przy wyborze palety kolorów, skorzystaj z kilku moich patentów „Jak dobrać kolory biznesowe i barwy firmowe?”
Typografia
Często niedoceniana cześć identyfikacji, tymczasem kształt kroju pisma jest ważny jeśli chcesz podkreślić swoją osobowość. Np. zaokrąglony krój pisma ociepla wizerunek, a krój bezszeryfowy — nadaje nowoczesnego i minimalistycznego charakteru. Nie wybieraj więcej niż 2-3 fonty.
Inne elementy graficzne
Kształty, wzory, tekstury, ikony, zdjęcia — wszystkie one pomogą ci dodatkowo spersonalizować wizerunek i oddać styl twojej marki.
System identyfikacji wizualnej opisany jest w księdze identyfikacji. Możesz znaleźć w niej szczegółowe wytyczne dotyczące: logo, kolorów, typografii i innych elementów graficznych, które obowiązują w twojej marce. Znajdziesz tam też wskazówki, jak poprawnie ich używać w materiałach drukowanych i online.
Ile kosztuje kompletna identyfikacja wizualna?
Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Dużo zależy od:
- wielkości twojej firmy — im większa organizacja, tym wyższa cena,
- tego czy chcesz pełną identyfikację połączoną ze strategią, czy same podstawy,
- tego czy przygotowuje ją agencja brandingowa, czy początkujący freelancer.
Ceny kształtują się od ok. 1 000 zł za prostą identyfikację wizualną — jeśli pracy podejmie się mniej doświadczony grafik, po min. 8 tys. zł przy pełnym projekcie wykonanym przez studio graficzne lub brandingowe.
Jeśli jesteś na początku budowania biznesu — na mojej stronie identyfikacja wizualna możesz znaleźć pakiet na start. Uwzględniłam w nim to, że nie dysponujesz dużym budżetem, ale chcesz wystartować z uporządkowanym wizerunkiem. A jeśli potrzebujesz czegoś więcej — polecam pakiet pełna metamorfoza. Pamiętaj też, że zawsze możesz umówić się ze mną na konsultację, na której poznam Twoje potrzeby i przygotuję indywidualną wycenę.
Jak powstaje graficzna identyfikacja marki?
Jak wygląda proces projektowania identyfikacji wizualnej? Poniżej przeczytasz o najważniejszych etapach, które wdrażam razem z moimi klientkami.
etap 1. Poznaję cię bliżej
- Kreatywny brief i strategia. Podczas tego etapu określamy twoje cele i wartości. Nazywamy przymiotnikami twoją firmę. Opisujemy nawet uczucia i emocje, jakie chcesz wywoływać u odbiorcy. Ten etap to moment, w którym zdaję dużo nudnych pytań:). Ale wszystkie moje klientki przyznają na koniec, że dopiero po tej analizie znajdują swoje “dlaczego” i widzą, co je wyróżnia.
- Analiza konkurencji: ten punkt pozwala mi poznać, jak konkurencja pozycjonuje się na rynku. Ale nie po to, aby ją kopiować, ale abyś mogła się wyróżnić i zaakcentować to co w tobie wyjątkowe.
etap 2. Wybieramy kierunek artystyczny
- Moodboard. Na podstawie wcześniejszych informacji — zbieram obrazy, kolory, typografię i inne elementy, które oddają istotę tego, co chcesz przekazać. Wykorzystuję do tego definicje archetypów i kierunki wizualne związane z porami roku. Zwykle przygotowuję dwie propozycje do wyboru.
- Burza mózgów. Sprawdzamy, która koncepcja jest tobie najbliższa. Z którą najlepiej się czujesz, i która najmocniej podkreśla twój charakter.
etap 3. Design i przekazanie projektu
- Projektowanie. Najprzyjemniejszy etap prac. Do wybranej koncepcji wizualnej — przygotowuję logo oraz brand book. Zbieram w niej wytyczne wizualne dla twojej marki.
- Wdrożenie i wytyczne. Możesz liczyć na moją pomoc w początkowym etapie wdrażania projektu i korzystania z projektów grafik na social media czy stronę internetową.
Na co zwracam uwagę przy tworzeniu?
Kiedy pracuję nad identyfikacją wizualną, nie kieruję się własnymi upodobaniami. I tego samego uczę też moje klientki. Każda decyzja projektowa powinna z czegoś wynikać i spełniać jakiś cel. Niestety nie mogą to być osobiste preferencje.
Twoja marka ma trafić i poruszyć serca wymarzonych odbiorców, a nie twojego męża. Dlatego nie oceniaj projektu w kategoriach: ładny — brzydki. Lepiej zadaj sobie pytania:
- Jakie wartości chcę pokazać?
- Jakie emocje chcę wzbudzić?
- Jaki wizerunek będzie najlepiej to podkreślał?
I chociaż projekt identyfikacji graficznej przygotowujemy dla odbiorców — nie dla siebie — to podczas naszego pierwszego spotkania z uwagą cię słucham. Chcę jak najlepiej cię poznać. To ułatwia mi znalezienie balansu między tym, jak wyobrażasz sobie swoją markę a tym czy efekt końcowy zainteresuje twoich klientów. W przypadku marki osobistej to wyjątkowo istotne. Bo im bliższy tobie i twoim wartościom będzie wizerunek marki — tym łatwiej będzie ci komunikować korzyści z twojej oferty, a co za tym idzie — sprzedawać i zarabiać.
Zainteresował Cię opisany temat? Przeczytaj więcej artykułów:
- Jak dobrać kolory strony internetowej? Opisuję tam nie tylko odpowiednie barwy na www, ale podpowiadam czego unikać i dlaczego to takie ważne!
- Jak łączyć i mieszać kolory? Co powstanie po zmieszaniu poszczególnych barw i dlaczego to takie ważne przy projektowaniu swojej marki?
- Psychologia kolorów w biznesie. Co kolory mówią o Twojej stronie www i marce? Dlaczego nie warto ich lekceważyć?