Jaka jest najlepsza czcionka na stronę internetową

Jaka czcionka na stronę www jest najlepsza?

Masz już wybraną paletę kolorów na swoją stronę www? Kolejny krok to wybór fontów! Kiedy zaczniesz wgłębiać się w ten temat, szybko okaże się, że opcji jest tak dużo, że po godzinie poszukiwań możesz już poczuć się przytłoczona. To normalne. Też tak miałam. Co się zmieniło?  Dzisiaj podzielę się z Tobą sprawdzonymi sposobami, które pomogą Ci wybrać najlepszą czcionkę na Twoją stronę www. Taką, która podkreśli Twój charakter i przyciągnie uwagę odwiedzających. Gotowa?

Czcionka na stronę — dlaczego ma znaczenie?

Dobór odpowiedniej czcionki na stronę internetową ma ogromne znaczenie. I to z wielu powodów. Co szczególnie powinnaś wziąć pod uwagę? 

Wyrażanie charakteru i stylu

Nie bez powodu ten punkt pojawia się jako pierwszy. Czcionka, którą dobierzesz do swojego projektu, powinna podkreślać charakter marki i być spójna z całym Twoim przekazem.

No bo wyobraź sobie stronę kancelarii prawniczej, która używa zabawnego fonta z fikuśnymi zawijaskami… Pewnie wywołałoby to Twój uśmiech, ale czy zwróciłabyś się o poradę do takiej kancelarii? Raczej nie … bo bałabyś się, że nie potraktują Cię poważnie. Dobry wybór czcionki pomoże Ci zdefiniować osobowość witryny. A to, podobnie jak kolory, wpłynie na pierwsze wrażenie odwiedzających i budowanie z nimi dalszej relacji.

Przeczytaj mój artykuł: Co to jest osobowość marki?

Czytelność

To kolejny ważny aspekt. Zadaj sobie pytanie: czy czcionka, którą wybrałaś, jest czytelna? Napisz kilka zdań i sprawdź, czy tekst jest czytelny w różnych rozmiarach i na różnych rozdzielczościach ekranu. Daj ten tekst do przeczytania komuś znajomemu lub domownikom. W ten sposób sprawdzisz, czy nawet osoby, które mają jakieś ograniczenia zdrowotne, będą mogły z łatwością przeczytać to co opublikujesz. Zbyt ozdobne lub nieczytelne czcionki zniechęcą odwiedzających do pozostania na stronie.

Spójność i branding

Wybór czcionki może także wpływać na spójność marki i branding. Czasem warto użyć spersonalizowanej czcionki, która mocno podkreśli unikalność marki, pomoże Ci zbudować rozpoznawalność. Jeśli zdecydujesz się na określony krój pisma, to pamiętaj też o konsekwentnym stosowaniu go we wszystkich materiałach marketingowych. W ten sposób stworzysz spójny wizerunek, co jest kluczowe w procesie budowania lojalności klientów.

Skoro o brandingu mowa, przeczytaj co to jest Brand Book!

Jakie czcionki na www będą najlepsze?

Najszybciej idealną czcionkę znajdziesz w Google Fonts. To obszerny, sprawdzony i bezpłatny katalog fontów, z którego każdy może skorzystać i użyć na swojej stronie internetowej. Do tego bez problemu znajdziesz w nim czcionki ze znakami polskimi. Wystarczy, że włączysz odpowiedni filtr w wyszukiwarce. 

Pamiętaj, że potrzebujesz maksymalnie 1-3 kroje pisma. To wystarczy by pokazać charakter marki. A dodatkowo strona będzie czytelna i szybciej się załaduje. 

Szeryfowe czy bezszeryfowe?

Czcionki możemy podzielić na kilka rodzajów. Najbardziej znany podział to czcionki: szeryfowe, bezszeryfowe, pisanki, ozdobne i mono space. Czym się różnią i kiedy najlepiej ich użyć?

Charakteryzuje się zazwyczaj poprzecznymi lub ukośnymi zakończeniami kresek. Te ozdobne elementy mają za zadanie ułatwić czytanie. Mogą mieć też różną wielkość i styl. Czcionki szeryfowe są używane powszechnie w druku, ale w świecie online też dobrze się sprawdzają. Podkreślają tradycyjny i elegancki styl marki. Są idealne dla firm prawniczych i wydawnictw. Przykłady: Times Roman, New Century Gotic

czcionki szeryfowe na stronę internetową

Czcionki bezszeryfowe nie posiadają szeryfów, czyli ozdobnych „ogonków”. Takie fonty są często stosowane w projektach, które chcą pokazać swój nowoczesny, minimalistyczny styl. Ale również w miejscach, gdzie potrzebna jest dobra czytelność tekstu. Bezszeryfy są najbardziej popularne w projektach cyfrowych, takich jak strony internetowe czy aplikacje mobilne. Przykłady: Montserrat, Lato

czcionki bezszeryfowe na strony www

To krój pisma, który przypomina pismo odręczne. Spełnia głównie rolę dekoracyjną. Ponieważ jest słabo czytelny — stosuj go w minimalnej ilości i do treści o mniejszym znaczeniu. Pisanka świetnie doda klimatu np. branżom kobiecym, ale również kreatywnym, jak studio fotograficzne czy projektowe. Przykładowe czcionki to Dancing Script, Pacifico

odręczne czcionki na www

To grupa czcionek, w której każda litera zajmuje tę samą szerokość, co oznacza, że ilość miejsca dla każdej litery jest identyczna. Mono space świetnie sprawdza się w projektach technicznych, programistycznych. Przykłady czcionek: Space Mono, Noto Sans

czcionki monospace na strony internetowe

To fonty, które nie zakwalifikowały się do wcześniejszych podziałów, czyli wszelkiego rodzaju fonty ozdobne, dekoracyjne, czyli display. Czcionki te są tak zaprojektowane, że sprawdzą się w dużych rozmiarach i wszędzie tam, gdzie projekt ma przyciągnąć uwagę. Możesz ich używać w logotypach, nagłówkach czy plakatach. Przykłady: PlayFair Display

czcionki na www - display

Ostateczny wybór czcionki zależy od rodzaju projektu i charakter. W praktyce wiele projektów łączy dwa rodzaje skrajnie różnych czcionek, np.: szeryfowy i bezszeryfowy lub bezszeryfowy i pisankę. Zwykle jest tak, że jeden z nich stosowany jest w nagłówkach, a drugi w blokach tekstowych. 

Osobiście w moich projektach lubię  podejście minimalistycznie i często korzystam tylko z 1 kroju. Szukam jednak takiego, który występuje w wielu odmianach. Dzięki temu projekt jest ciekawy i spójny, bo pomimo różnych postaci czcionka zachowuje główne założenia graficzne danej rodziny krojów.

Jakich czcionek unikać przy stronach www?

Na początku mojej drogi projektowej moim największym błędem było używanie zbyt dużej ilości czcionek w jednym projekcie:) Szybko jednak nauczyłam się, że nie da się wykorzystać wszystkich fajnych fontów w jednym miejscu. Jakich dobrych praktyk Ty możesz się trzymać, zanim wybierzesz czcionkę na swoją stronę www?

Czcionki takie jak „Monotype Corsiva” lub „Comic Sans”, mogą wydawać się mało profesjonalne i trudne do odczytania. Są często nadużywane i źle się je czyta. Czcionki ozdobne i niestandardowe czy pisanki stosuj raczej w tych częściach projektu, które chcesz wyróżnić, ale nie wymagają dłuższego skupienia na tekście (krótkie nagłówki, niewielkie bloki tekstowe, cytaty).

Przyjmuje się, że na stronach online najlepiej sprawdzają się fonty o wielkości między 15 a 25 pikseli. Do czytania bloga optymalna jest wielkość między 18 a 20 pikseli.  Pamiętaj, że używanie małych czcionek, zwłaszcza w wersjach mobilnych, utrudnia czytanie i zniechęca odwiedzających do pozostawania na stronie. 

To samo dotyczy dwóch innych parametrów związanych z typografią: letter spacing (odległość między literami) i line height (odległość między liniami). W blokach tekstowych, dla lepszej czytelności możesz zwiększyć przestrzenie między literami o 1-2%, a odległości między liniami do 140-150%.

Korzystanie z wielu różnych czcionek na jednej stronie internetowej wprowadza zamieszanie. Strona wygląda chaotycznie i nieprofesjonalnie. W efekcie odbiorca traci orientacje i nie wie, co jest ważne. Staraj się ograniczyć liczbę używanych czcionek i wybierać je zgodnie ze stylem Twoje marki.

Jak dobrać czcionkę do marki?

Nie dobieraj czcionek zbyt podobnych do siebie, powoduje to wizualny konflikt. Odbiorca wtedy nie jest pewien czy to błąd, czy zamierzony efekt. Stosuj kontrast! Ale czcionki, które nie mają ze sobą nic wspólnego, też nie będą dobrym rozwiązaniem i nie zapewnią spójności. Jak więc dobrać czcionki? 

Czytelność. I tutaj sprawa jest oczywista — zadbaj przede wszystkim o jej czytelność i prostotę. Dzięki temu na stronie zapanuje harmonia i porządek. Poprawi się jej szybkość ładowania, a to przełoży się na wysoką konwersję! 

Emocje. Oprócz czytelności sprawdź jeszcze jakie wrażenia wywołuje dany krój pisma. Jakie emocje chcesz wywołać? Jako czcionka podstawowa idealnie sprawdzą się wszystkie bezszeryfowe kroje pisma, ale możesz poeksperymentować też z innymi, dobrze czytelnymi rodzajami.

  • Czcionki szeryfowe: Godny zaufania, stabilny, bezpieczny, tradycyjny — banki, kancelarie prawne, firmy modowe, szkoły wyższe, instytucje
  • Czcionki bezszeryfowe: otwarty, przyjazny, przystępny, nowoczesny, bezpośredni — firmy technologiczne, portale społecznościowe, linie lotnicze, sklepy detaliczne
  • Czcionki ozdobne: elegancki, kreatywny, szczęśliwy, fantazyjny, wyrafinowany — dla branży ślubnej, modowej, artykułów i usług dla kobiet, artykuły dla dzieci

Oprócz czcionki bazowej — wybierz dodatkowy font. Czcionki możesz dobrać wg jednej z miar typograficznych. Zadbaj o to, by chociaż jeden element był wspólny: wysokość, szerokość, grubość lub nachylenie liter. 

Druga czcionka jest dobrym pomysłem, jeśli chcesz w szczególny sposób wyróżnić nagłówki, tytuły lub cytaty.

Fajnym narzędziem, które pomoże Ci zgrabnie połączyć dwie czcionki, jest Fontjoy. Możesz tam poeksperymentować z różnymi kombinacjami czcionek i ich parametrami. I ostatecznie znaleźć idealne połączenie na swoją witrynę!

Przykładowe czcionki na stronę internetową

To będzie bardzo subiektywna lista. Poznaj 5 czcionek, które są czytelne i dobrze wyglądają na stronach internetowych, i które osobiście bardzo lubię:)

  1. Inter – darmowa czcionka bezszeryfowa – dość dobrze znana i może dlatego często pomijana. A jest bardzo czytelna i ponadczasowa. Ma dużo wariantów, a to sprawia, że jest bardzo wszechstronna. Dodatkowo kiedy zmniejszysz odległości między literami – nabiera nowego charakteru:)
  2. Lora – to elegancka czcionka szeryfowa, która kojarzy się z wrażliwością i lekkością. Szczególnie podoba mi się jej wersja italic. Czcionka jest dobrze czytelna i może spokojnie być użyta nawet do dłuższych bloków tekstowych.
  3. Source Sans – prosta, bezszeryfowa czcionka z małym smaczkiem. Litera “g” jest tak wykrojona jak w szeryfach. To ociepla ten minimalistyczny design, ale dalej widzisz, że jest to nowoczesny font, który świetnie wygląda i dobrze się czyta.
  4. BRUNCH – subtelna i elegancka czcionka do stosowania w nagłówkach czy logo dla marek kobiecych. Zwróć szczególną uwagę na piękne połączenie liter an, ar, am.Czcionka ta posiada polskie znaki – co w przypadku fontów ozdobnych nie jest tak oczywiste.
  5. Czcionka HK grotesk – czcionka bezszeryfowa, w wielu odmianach. Podobnie jak Source Sans ma ładnie wykrojona literę “g” i dzięki temu nawet jeśli użyjesz tylko tej jednej czcionki w całym projekcie — nie będzie surowo i nudno.
  6. Cary – czcionka ozdobna – bardzo delikatnie i subtelnie wykrojone litery. Posiada polskie znaki. Idealna do kobiecych projektów. Lubię ją w dużych nagłówkach.

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak dobrać idealną czcionkę do swojej strony internetowej, a Twój projekt zaprezentuje się jeszcze atrakcyjniej. Dzięki odpowiednio dobranej czcionce Twoja strona będzie czytelna i przekonująca, co z pewnością przyczyni się do większej liczby odbiorców czy po prostu wyróżnienia w sieci. Pamiętaj, że dobór czcionki to tylko jeden z elementów projektowania stron WWW, ale może mieć ogromne znaczenie w budowaniu Twojego sukcesu. Powodzenia!

Zainteresował Cię opisany temat? Przeczytaj więcej artykułów:

  1. Kolory biznesowe i barwy firmowe – jak dobrać kolor do marki i biznesu, na co zwrócić uwagę i czego unikać?
  2. Jak dobrać kolory strony internetowej? Opisuję tam nie tylko odpowiednie barwy na www, ale podpowiadam czego unikać i dlaczego to takie ważne!
  3. Jak łączyć i mieszać kolory? Co powstanie po zmieszaniu poszczególnych barw i dlaczego to takie ważne przy projektowaniu swojej marki?
  4. Psychologia kolorów w biznesie. Co kolory mówią o Twojej stronie www i marce? Dlaczego nie warto ich lekceważyć?
Scroll to Top