Kiedy zaczynasz własny biznes Brand Book może być ostatnią rzeczą, o jakiej myślisz. Dla wielu jest to czasochłonny proces i zupełnie niepotrzebny dokument. Ale korzyści, jakie daje posiadanie księgi marki są warte by podjąć ten wysiłek już na początku działalności. W tym artykule opowiem, czym jest Brand Book, do czego służy oraz co powinien zawierać! Dowiesz się też, czy księga marki i Brand Book to to samo!
Czym jest Brand Book?
Brand Book to dokument, który określa szczegółowe zasady i wytyczne dotyczące tego jak Twoja marka ma się zachowywać i wyglądać we wszystkich kanałach komunikacji.
To przewodnik po marce, który opisuje jej misję, podstawowe wartości i wizerunek. Zawiera on bardziej ogólne informacje, jak np. nazwa i cel marki, jej logo, ale również takie detale, jak schemat kolorów czy rodzaj typografii. Wszystkie te elementy zebrane w jednym miejscu dadzą Ci jasny obraz marki i ułatwią komunikację ze współpracownikami czy klientami. Dzięki niemu Twoja marka będzie spójna i rozpoznawalna.
Do czego służy Brand Book?
Pokażę to na przykładzie. Jeśli jesteś psycholożką, Twoim celem może być pomaganie świadomym siebie kobietom, które chcą sięgać w życiu po więcej i żyć szczęśliwiej. W związku z tym Twoja marka jest empatyczna, autentyczna, ale i pełna pasji i odwagi. Te cechy powinny być widoczne we wszystkich słowach, treściach i materiałach graficznych, jakie kierujesz do swoich odbiorców. Brand book pokazuje Ci, w jakich ramach czy granicach masz się poruszać, by ta komunikacja była spójna i skuteczna. By podkreślała twoje wartości i dzięki temu wyróżniała cię wśród innych psycholożek, które mają podobny zakres działań.
Co powinien zawierać Brand Book?
Dobry Brand Book łączy w sobie 3 rzeczy: opis marki, księgę znaku i księgę identyfikacji wizualnej.
Pierwsza część opisuje to, jaka jest twoja marka i jakim językiem mówi. W tej części znajdziesz:
- nazwę marki
- zarys historii
- wartości
- cechy
- cel lub misję
Druga część — księga znaku dotyczy wszystkich informacji związanych z logo, np.:
- logo marki
- jego odmiany
- jego wielkości i proporcje
- przykłady błędnego użycia logo
Trzecia część — to wytyczne dotyczące wyglądu twojej marki, czyli identyfikacja wizualna. Znajdziesz tu szczegółowy opis:
- schematu kolorów
- typografii
- obrazów
- ikon
- elementów graficznych
Czy Brand Book i księga znaku to to samo?
Pojęcia takie jak „Brand Book”, „księga znaku” czy „księga stylu marki” często używane są zamiennie, chociaż nie oznaczają one tego samego.
Najbardziej szerokim pojęciem jest „Brand Book”, który określa ogólną strategię marki, jej misję, wartości, ton komunikacji i wiele innych aspektów, które wpływają na jej wizerunek. W Brand Booku zawarte są również wytyczne dotyczące sposobu komunikowania się z klientami, budowania relacji i tworzenia treści. W dalszej jego części są informacje dotyczące logo i aspektów wizualnych.
Natomiast księga znaku to instrukcja i przewodnik po logo marki. Tworzy ją autor znaku, po to by kolejne osoby, które go używają, robiły to w poprawny sposób. Każde logo ma swoje parametry, typografię i kolory i właśnie te dane zawiera księga znaku. Może ona istnieć samodzielnie lub być częścią brand booka.
Tak więc, chociaż Brand Book i księga znaku mają podobne cele i są ze sobą powiązane, to jednak każdy z tych dokumentów skupia się na innych aspektach tożsamości marki.
Jaki ma związek z identyfikacją wizualną?
A księga stylu marki? To określenie dotyczy zwykle danych, jakie zbierane są w procesie projektowania identyfikacji wizualnej. To zestaw elementów graficznych, który reprezentuje twoją markę i wysyła wizualną wiadomość do twojego odbiorcy. Identyfikacja wizualna pozwala cię rozpoznać i poznać twoje wartości. To twoja graficzna wizytówka.
Identyfikacja marki kładzie duży nacisk na zachowanie spójności graficznej we wszystkich możliwych materiałach drukowanych i online. To dzięki niej wiesz jakich kolorów, typografii czy zdjęć użyć w swojej komunikacji. Dzięki temu wspierasz swój przekaz słowny i zostajesz zapamiętana. A szczegółowy opis jakich kolorów, typografii czy ilustracji użyć znajdziesz również w Brand Booku.
Podsumowując: najszerszym pojęciem jest Brand Book, następnie księga stylu marki. A najwęższym, bo dotyczącym budowy logo — księga znaku.
Dlaczego każda firma powinna posiadać Brand Book?
Bez względu na to, jak duża jest Twoja firma, brand book pomoże ci zachować porządek w komunikacji i przedstawi twojemu odbiorcy najbardziej kompletny i spersonalizowany i spójny wizerunek marki.
Twój brand book może być bardziej lub mniej szczegółowy. Nie musi to być 50 stronicowy pdf, jak w przypadku wielkich firm. Ważne jest, by zawierał najważniejsze rzeczy, które mają dla ciebie znaczenie. Tak abyś pamiętała, do kogo mówisz i jaka jest twoja misja. Uwzględnij w nim kolory biznesowe, typografię i logo. Ten graficzny przewodnik ułatwi ci pracę przy kolejnych etapach rozwoju: stroną internetową czy grafikami na social media.
Dzięki takiemu podejściu stworzysz firmę, która będzie zauważona i zapamiętana. Przyciągniesz idealnych odbiorców, czyli takich, którzy wyznają wartości podobne do twoich. A praca z takim klientem jest szczególnie przyjemna:)
Potrzebujesz identyfikacji wizualnej dla swojej marki? Napisz do mnie lub umów się na bezpłatną konsultację. Podczas wirtualnej kawy obgadamy, od czego zacząć by twoja marka była spójna i wyróżniała się na tle innych ofert.
Przeczytaj także inne poradniki: