
- +48 696 035 863
- kontakt@agnieszkaszpunar.pl
Moodboard daje ci możliwość uporządkowania twoich pomysłów na etapie kreacji i znalezienia zadowalającego rozwiązania. To ważne zwłaszcza, gdy pracujesz dla klienta. Każdy ma swoją wizję i ile osób tyle rozwiązań. To jest całkiem naturalne, bo przecież czerpiemy z różnych inspiracji i mamy odmienne potrzeby. Jeśli chcesz mieć pewność, że projekt uwzględnił twoje spojrzenie eksperta i życzenia klienta, warto zrobić tablicę inspiracji.
Moodboard to zbiór wielu elementów, które wizualnie przedstawiają twój pomysł projektu w przystępny i uporządkowany sposób. Może mieć on formę namacalną, fizyczną: zrobioną na kartce papieru, tablicy, ścianie z wykorzystaniem fragmentów materiałów (tkanin, faktur, palet kolorów) Ale może mieć też postać cyfrową, gdzie wykorzystasz zdjęcia, grafiki, film, muzykę.
Mapa inspiracji stosowana jest przez osoby zajmujące się projektowaniem w różnych obszarach i są to min: architekci wnętrz, fotograficy, graficy, projektanci mody, projektanci UI itp. Nie jest dla nich niezbędnym narzędziem pracy, ale często z niej korzystają.
Po co jest ci jednak potrzebny moodboard skoro to tylko element pomocniczy? Czy nie szkoda na niego czasu?
Wyobraź sobie, że przygotowujesz projekt strony internetowej, ale nie masz tablicy inspiracji. Wydaje ci się, że o wszystko zapytałeś klienta i wiesz dokładnie czego oczekuje. Zabierasz się do projektowania i naprawdę się starasz. Efekt? Strona jest piękna, dopracowana, jesteś z niej dumny. Ale przychodzi klient i mówi, że np ten niebieski nie miał być aż tak mocny, a te zdjęcia są zbyt ciemne. Możesz go oczywiście przekonywać, że wszystko przemyślałeś i to wizja odpowiednia dla jego marki, ale co jeśli twoje argumenty nie odniosą skutku? Czeka cię kilka godzin dodatkowej pracy.
Zadam więc jeszcze raz to pytanie: po co jest potrzebny moodboard? Wymienię trzy kluczowe powody.
Moodboard pomoże wyrazić twoje pomysły i wizję projektu. Dzięki temu klientowi łatwiej będzie wyobrazić sobie końcowy efekt i zdecydować, czy o to właśnie mu chodziło. W razie potrzeby, na tym etapie, łatwo możesz poszukać dodatkowych lub innych rozwiązań, bez narażania się na koszty czy stratę czasu.
Dzięki temu, że zestawiasz w jednym miejscu wszystkie swoje koncepcje i inspiracje możesz zweryfikować czy tworzą one harmonię i są spójne? Czy te kolory, wzory, motywy, czcionki stanowią jedną całość i trafią do konkretnego odbiorcy? Zadanie sobie tych pytań bardzo oszczędzi czas na dalszych etapach projektowania.
Kiedy nie masz pomysłu możesz zebrać kilka elementów i zdecydować, który najlepiej ci odpowiada, wybrać jeden i do niego dobierać kolejne. Na zasadzie prób i błędów. Może być też tak, że wszystko ci się podoba. Ta sytuacja jest równie trudna, jak brak pomysłów. W takim wypadku, umieszczenie projektów na jednej tablicy, pomoże ci wyeliminować te, które są niepotrzebne i nietrafione.
Zrobienie kolażu to bardzo kreatywne i rozwijające zadanie. Od czego zacząć?
O jego ubraniach, domu, jakie rzeczy go otaczają, jak spędza czas. Jak wyglądają te obrazy i jakie uczucia wzbudzają? Jakie są wspólne wątki? Może to kolor, tekstura a może emocje?
Znajdź dwa trzy słowa kluczowe, które opisują to jaki ma być efekt, jakie uczucia ma wzbudzić projekt i dlaczego taki? Zbierz obrazy, które się kojarzą z tymi słowami. Wystarczy wpisać je do wyszukiwarki i włączyć opcję grafika. Dostaniesz dużą dawkę inspiracji.
Jedyny sposób na nauczenie się robienia moodboardu to go zrobić! Możesz do tego wykorzystać darmowe programy online. Polecam Canva, którą uwielbiam. Jest prosta w obsłudze, po polsku i ma wersję darmową. Wystarczy się zarejestrować i wpisać w wyszukiwarkę moodboard, a otrzymasz wiele szablonów, które pomogą ci stworzyć swoją pierwszą tablicę pomysłów.
Tyle teorii! Może jesteś ciekawy, jak powstał moodboard na zdjęciu na początku artykułu? Chętnie podzielę się moim case study w następnym artykule z tej serii.
Jeśli dostrzegasz, że twoja firma nie ma ujednoliconego wizerunku, brakuje jej spójności i chciałbyś to zmienić, umów się ze mną na darmową 15-minutową konsultację. Pomogę ci zapanować nad wizerunkiem twojej marki i podkreślić to co ją wyróżnia.