Czym jest moodboard i jak go zrobić?

Moodboard daje ci możliwość uporządkowania twoich pomysłów na etapie kreacji i znalezienia zadowalającego rozwiązania. To ważne zwłaszcza, gdy pracujesz dla klienta. Każdy ma swoją wizję i ile osób tyle rozwiązań. To jest całkiem naturalne, bo przecież czerpiemy z różnych inspiracji i mamy odmienne potrzeby. Jeśli chcesz mieć pewność, że projekt uwzględnił twoje spojrzenie eksperta i życzenia klienta, warto zrobić tablicę inspiracji.

Co to jest moodboard?

Moodboard to zbiór wielu elementów, które wizualnie przedstawiają twój pomysł projektu w przystępny i uporządkowany sposób. Może mieć on formę namacalną, fizyczną: zrobioną na kartce papieru, tablicy, ścianie z wykorzystaniem fragmentów materiałów (tkanin, faktur, palet kolorów). Ale może mieć też postać cyfrową, gdzie wykorzystasz zdjęcia, grafiki, film, muzykę.

Mapa inspiracji stosowana jest przez osoby zajmujące się projektowaniem w różnych obszarach i są to min: architekci wnętrz, fotograficy, graficy, projektanci mody, projektanci UI itp. Nie jest dla nich niezbędnym narzędziem pracy, ale często z niej korzystają.

Dlaczego jest ci potrzebny moodboard?

Po co jest ci potrzebny moodboard skoro to tylko element pomocniczy? Czy nie szkoda na niego czasu?

Wyobraź sobie, że przygotowujesz projekt strony internetowej, ale nie masz tablicy inspiracji. Wydaje ci się, że o wszystko zapytałeś klienta i wiesz dokładnie czego oczekuje. Zabierasz się do projektowania i naprawdę się starasz. Efekt? Strona jest piękna, dopracowana, jesteś z niej dumny. Ale przychodzi klient i mówi, że np ten niebieski nie miał być aż tak mocny, a te zdjęcia są zbyt ciemne. Możesz go oczywiście przekonywać, że wszystko przemyślałeś i to wizja odpowiednia dla jego marki, ale co jeśli twoje argumenty nie odniosą skutku? Czeka cię kilka godzin dodatkowej pracy.

Zadam więc jeszcze raz to pytanie: po co jest potrzebny moodboard? Wymienię trzy kluczowe powody.

Skuteczne narzędzie komunikacji wizualnej

Moodboard pomoże wyrazić twoje pomysły i wizję projektu. Dzięki temu klientowi łatwiej będzie wyobrazić sobie końcowy efekt i zdecydować, czy o to właśnie mu chodziło. W razie potrzeby, na tym etapie, łatwo możesz poszukać dodatkowych lub innych rozwiązań, bez narażania się na koszty czy stratę czasu.

Uporządkowanie pomysłów

Dzięki temu, że zestawiasz w jednym miejscu wszystkie swoje koncepcje i inspiracje, możesz zweryfikować czy tworzą one harmonię i są spójne. Czy te kolory, wzory, motywy, czcionki stanowią jedną całość i trafią do konkretnego odbiorcy? Zadanie sobie tych pytań bardzo oszczędzi czas na dalszych etapach projektowania.

Recepta na pustkę w głowie

Kiedy nie masz pomysłu, możesz zebrać kilka elementów i zdecydować, który najlepiej ci odpowiada, wybrać jeden i do niego dobierać kolejne. Na zasadzie prób i błędów. Może być też tak, że wszystko ci się podoba. Ta sytuacja jest równie trudna, jak brak pomysłów. W takim wypadku umieszczenie projektów na jednej tablicy pomoże ci wyeliminować te, które są niepotrzebne i nietrafione.

Jak stworzyć tablicę inspiracji?

Zrobienie kolażu to bardzo kreatywne i rozwijające zadanie. Od czego zacząć?

Pomyśl o odbiorcy

O jego ubraniach, domu, jakie rzeczy go otaczają, jak spędza czas. Jak wyglądają te obrazy i jakie uczucia wzbudzają? Jakie są wspólne wątki? Może to kolor, tekstura a może emocje?

Spróbuj opowiedzieć historię

Znajdź dwa trzy słowa kluczowe, które opisują to, jaki ma być efekt, jakie uczucia ma wzbudzić projekt i dlaczego taki? Zbierz obrazy, które się kojarzą z tymi słowami. Wystarczy wpisać je do wyszukiwarki i włączyć opcję grafika. Dostaniesz dużą dawkę inspiracji.

Zrób to!

Jedyny sposób na nauczenie się robienia moodboardu to go zrobić! Możesz do tego wykorzystać darmowe programy online. Polecam Canva, którą uwielbiam. Jest prosta w obsłudze, po polsku i ma wersję darmową. Wystarczy się zarejestrować i wpisać w wyszukiwarkę moodboard, a otrzymasz wiele szablonów, które pomogą ci stworzyć swoją pierwszą tablicę pomysłów.

Jeśli dostrzegasz, że twoja firma nie ma ujednoliconego wizerunku, brakuje jej spójności i chciałbyś to zmienić, umów się ze mną na darmową 15-minutową konsultację. Pomogę ci zapanować nad wizerunkiem twojej marki i podkreślić to co ją wyróżnia.

Przeczytaj:

  1. Jak dobrać kolory strony internetowej?
  2. Czym jest branding marki?
  3. Jak delegować zadania?
  4. Jak mieszać kolory?
  5. Jak wybrać kolory biznesowe?
  6. Co to jest Brand Book?
  7. Na czym polega psychologia barw?
Scroll to Top