laptop, table, technology

Czym jest branding i kiedy go wprowadzić do firmy?

Od dzieciństwa żyjemy w świecie znaków, logo i marek. Chociaż może nie zdajemy sobie z tego sprawy, branding jest dla nas czymś oczywistym. Nasza decyzja o zakupie nie jest już podyktowana tylko funkcją, ceną czy profesjonalizmem. Większość produktów oferowanych na rynku ma wysoką jakość.  Dlatego często ważniejsza dla nas okazuje się unikalna wartość marki.

Czym jest branding firmy?

Branding to wszystko to, co przychodzi ci na myśl, gdy słyszysz nazwę marki. Pomyśl o jakiejś znanej firmie: Coca-Cola, Apple, Google, Ikea.

Co widzisz? Jesteś w stanie przypomnieć sobie, jakie wartości reprezentuje? Jakie odczucia w tobie wywołuje? Jaki ma sposób komunikowania się, slogan reklamowy? Jakimi posługuje się kolorami? Jakie jest jej logo?

Mało kto ma problem z odpowiedzią  na te pytania. Dlaczego? Firmy te zadbały o to, by ich wizerunek był czytelny i utrwalił się w umyśle konsumenta.

 

 

Po co ci branding?

No dobrze, pomyślisz sobie, ale to dotyczy tylko dużych przedsiębiorstw. Czy rzeczywiście? Tak naprawdę to każda marka coś komunikuje swoim odbiorcom. Bez względu na to, czy jest to jednoosobowy biznes, czy wielka korporacja. Pytanie tylko, czy robi to w sposób ukierunkowany, czy pozostawia przypadkowi.

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”. – Jeff Bezos. 

Chcesz świadomie docierać do klientów i mieć wpływ na to, co o tobie mówią? Potrzebny ci jest zaplanowany branding.

 

 

 

Korzyści z wprowadzenia brandingu.

Oczywiste atuty wprowadzenia brandingu to: zwiększenie sprzedaży i osiągnięcie celów finansowych. Są one jednak efektem wcześniejszych decyzji i działań, które pozytywnie wpływają na całą markę.

Jedność

Proces wprowadzania brandingu pozwala ustalić wspólny cel organizacji oraz wartości, jakimi się kieruje. Działa to na motywację, efektywność i zaangażowanie wszystkich osób związanych z podmiotem.

Zaufanie

Branding firmy daje możliwość poinformowania klientów o tym, co robisz i jaki jesteś. Łatwiej jest zaufać marce, o której wiemy, co sobą reprezentuje i ma spójną komunikację. 

Lojalność.

Proces budowania marki nastawia pozytywnie do twoich produktów, jak i do samej organizacji. Przyciąga osoby o podobnym stylu życia, czy myślenia. Zyskujesz lojalnych odbiorców.

Wyróżnienie. 

Na rynku jest wiele produktów o wysokiej jakości. Profesjonalizm nie jest czymś, co przyciąga uwagę, jest czymś oczywistym. Branding pomaga wyłonić szczegół, który jest charakterystyczny tylko dla twojej firmy. Opierając na nim swoją strategię, stajesz się widoczny na rynku.

Od czego zacząć budowanie wizerunku marki?

Branding to proces. To szeroko pojęte strategie marketingowe, które mają na celu zwiększyć rozpoznawalność i wyróżnić cię na rynku. Dobrze przeprowadzony branding trafia w idealnego klienta. Wzbudza w nim zamierzone emocje i na długo przywiązuje do marki  i daje firmie długofalowe korzyści.

Czym się wyróżniasz?  

Na początek sprecyzuj, czym się zajmujesz, co oferujesz i co cię wyróżnia. Zadaj sobie kilka pytań:

  • do jakich odbiorców chcę trafić,
  • jaką wartość czy korzyść dla nich tworzę,
  • czym i w jaki sposób chcę się odróżniać od konkurencji,
  • jaka jest moja nisza?

Na niektóre pytania nie uda ci się odpowiedzieć od razu. Jeśli dopiero zakładasz firmę, potrzebujesz czasu, by ustalić, w czym chcesz się specjalizować. Im szybciej jednak to zakomunikujesz, tym szybciej trafią do ciebie osoby zainteresowane twoją ofertą. 

Potrzeby idealnego klienta.

Poznaj potrzeby, preferencje i oczekiwania idealnego klienta. To on będzie doświadczał rezultatów twojej pracy. Im lepiej go znasz, tym lepiej twój produkt trafi w jego potrzeby i rozwiąże jego problemy. Pomyśl, czy:

  • wiesz komu i dlaczego zależy na twoim produkcie/usłudze?
  • znasz jego problemy, potrzeby i motywacje?
  • sprawdziłeś, jak i gdzie szuka rozwiązania?

Taka analiza nie tylko wyłoni hasło/motto twojej firmy, które przyciągnie uwagę idealnego odbiorcy. Da ci też odpowiedź, jakiej grupy odbiorców szukasz i z kim chcesz współpracować.

Elementy brandingu.

Budowanie marki osobistej nie jest prostym zadaniem. Wymaga skupienia się na wielu aspektach jednocześnie i nie są to tylko kwestie wizualne.

 

 

  • wartość — może nią być unikalny produkt, usługa lub cecha osobowa np. terminowość, empatia, brak dystansu.
  • komunikacja — forma i charakter komunikatów, sposób docierania do klienta.
  • identyfikacja wizualna — czyli wszystko to, co widać: kolory, logo, typografia, strona internetowa, grafika na social mediach.

Każda z tych części musi być spójna. Konsekwencja — to słowo klucz. Nawet jedno odstępstwo spowoduje, że twoja marka nie zostanie zapamiętana przez konsumentów. A praca nad budowaniem wizerunku nie przyniesie spodziewanych efektów.

 

Czy potrzebujesz brandingu?

 

Zdecydowanie tak! Rozpoznawalny wizerunek marki to inwestycja na długie lata, która szybko pracuje sama na siebie. Nie da się go jednak zbudować przez przypadkowe działania. Tylko świadome komunikaty i konsekwentne podkreślenie tego, co cię wyróżnia, zapewni ci wyjątkową pozycję na rynku.

Chcesz wiedzieć, co wyróżnia twoją markę, ale nie wiesz od czego zacząć? Napisz do mnie, a pomogę ci znaleźć unikalną wartość twojej firmy. 

Agnieszka Szpunar
Agnieszka Szpunar

wirtualna asystentka