osobowość marki

Osobowość marki – co musisz wiedzieć?

Czym jest osobowość marki? Jakie cechy powinny opisywać Twój brand? Dlaczego Twoja marka powinna mieć własną osobowość? W jaki sposób kobiece marki mogą budować własną osobowość! Zapraszam do artykułu, przykładów i inspiracji!

Co to jest osobowość marki?

Osobowość marki to zestaw cech i wartości, które nadają marce unikalny charakter i odróżniają ją od konkurencji. To sposób, w jaki marka „mówi”, „działa” i wchodzi w interakcje z konsumentami. Osobowość marki przypomina osobowość człowieka – ma swoje unikalne cechy, styl komunikacji i sposób wyrażania emocji. Dobrze zdefiniowana osobowość marki pomaga budować silne i długotrwałe relacje z klientami, którzy podświadomie szukają marek o podobnych do swoich, cechach. Dlatego osobowość marki warto mocno komunikować. 

Czy to działa? Oczywiście! Ostatnio podczas rozmowy strategicznej z jedną z klientek dowiedziałam się, że wybrała mnie do realizacji swojego projektu, bo bardzo bliskie jej były: empatia, zaufanie, autentyczność — cechy, które przebijają w mojej komunikacji.

Jakie są cechy osobowości marki?

Osobowość marki można opisać za pomocą różnych cech, które powinny być spójne z jej wartościami i celami biznesowymi. To jedno z ćwiczeń, jakie robię podczas spotkania strategicznego z moimi klientkami przed projektowaniem. Wspólnie zastanawiamy się, jakie wartości są dla nich ważne. Dla nich osobiście. Czym kierują się w życiu? Jakie padają odpowiedzi? Wymienię kilka: 

  • zaufanie 
  • ciekawość
  • poczucie bezpieczeństwa
  • empatia
  • akceptacja
  • bliskość
  • niezależność/wolność
  • uczciwość
  • odkrywanie

Każdy z powyższych przymiotników może tworzyć osobowość marki. Jeśli już wiesz, co dla Ciebie jest ważne, wybierz maksymalnie 3 najbardziej dominujące cechy i na nich oprzyj swoją komunikację. W przypadku marki osobistej, jest to dużo łatwiejsze niż wymyślanie „jaką marka powinnam być”, bo nie musisz nikogo udawać. Możesz być sobą. I przyciągniesz klientki, które myślą i czują podobnie.

 Jeśli nie chcesz robić tego sama – zapraszam Cię na konsultacje strategiczne:) Napisz do mnie – umówimy się na wspólną burzę mózgu!

konsultacje brandingowe

Dlaczego Twoja marka powinna mieć własną osobowość?

Posiadanie wyrazistej osobowości marki ma bardzo ważne z kilku powodów:

  • Wyróżnisz się na rynku:  – w tłumie podobnych produktów i usług, Twoja unikalna osobowość przyciągnie uwagę i pomoże Ci się wyróżnić. Mało prawdopodobne jest, że ktoś oferujący ten sam produkt będzie miał identyczny zestaw cech.
  • Zbudujesz sieć lojalnych klientów: pomyśl – do kogo wracasz chętniej? Do produktu czy do emocji, jakie wywołuje w Tobie dana marka? Do kremu, czy do tego, że czujesz się zaopiekowana, wartościowa, bo oprócz pielęgnacji dostałaś czekoladkę i informację, że dzięki Tobie psiaki w schronisku mają dodatkowy worek karmy?
  • Spójna komunikacja: osobowość marki pomoże Ci zachować spójność w komunikacji na wszystkich kanałach, co buduje zaufanie i rozpoznawalność. Jest to też łatwiejsze, bo nie musisz na siłę tworzyć coś, czego nie czujesz. Jesteś po prostu sobą.
  • Ułatwiasz sobie decyzje biznesowe: Kiedy masz jasno określoną osobowość i atrybuty marki, łatwiej będzie Ci podjąć decyzje marketingowe, rozwoju czy obsługi odbiorcy. Będziesz mogła zdecydować czy chcesz pracować z tym, czy innym klientem. Bo jeśli wasze wartości się mijają — taka współpraca wiąże się z dużym ryzykiem niepowodzenia.

Jak kreować osobowość w kobiecych markach?

Kreowanie osobowości marki w kobiecych biznesach wymaga szczególnej uwagi na kilka aspektów. Co omawiam z moimi klientkami na spotkaniu strategicznym? Zobaczmy to na prawdziwym przykładzie.

Czym zajmuje się Iza? Oferuje nietypowe lekcje języka angielskiego:). Takie, podczas których rozmawiasz o swoich przeżyciach, tym co Cię interesuje lub boli. Dzięki temu, że angażujesz emocje – szybciej się uczysz nowych słów. Nie ma tu miejsca na zwykłe ćwiczenia gramatyczne, ale jest dużo swobodnej i niczym nieskrępowanej konwersacji.

Zaczynamy od:

  • Poznania wartości i Twojego WHY?

Pierwszym krokiem jest zrozumienie, co jest naprawdę ważne dla marki i jej założycielki. Docieramy głębokimi pytaniami do tego, dlaczego robi to, co robi. Klienci nie kupują tylko rzeczy / produktu. Chcą poczuć, że są adresatami Twoich motywacji i mają podobne wartości.

W przypadku Izy jej wartości oparte są na zaufaniu, nieszablonowym działaniu i inspiracji. Jej wewnętrzna motywacja to: “chcę pomagać ludziom rozwijać się i inspirować ich do pełnego i odważnego życia”.

  • Określenie odbiorcy /klienta oraz konkurencji

Musimy wiedzieć, do kogo ma przemówić oferta i jak wygląda otoczenie rynkowe marki. Dzięki komunikowaniu właściwych wartości i charakteru możemy umiejscowić markę we właściwej pozycji na rynku względem konkurencji. 

Sprawdzamy więc, kto dla Izy będzie idealnym klientem. Jak myślisz, kto trafi do niej na zajęcia? Maturzysta, który szlifuje poprawną budowę zdań przed egzaminem dojrzałości czy kobieta, która kilkanaście lat tkwi zawodowo w jednym miejscu i teraz postanawia rozwinąć skrzydła i zacząć podróżować lub chce zmienić pracę? 

Moim zdaniem ta druga opcja jest najbardziej prawdopodobna! I o to właśnie chodzi, bo Iza uwielbia lekcje z takimi osobami jak ta kobieta. Chce nie tylko uczyć, ale też inspirować do zmiany!

Konkurencja na rynku jest dość spora. Dlatego dokładnie precyzujemy do kogo i jak będzie kierowana oferta.

  • Wartości funkcjonalne i emocjonalne.

To kolejna grupa pytań, które pomagają nam określić jak i co dostarczasz swoim klientom na poziomie funkcjonalnym i emocjonalnym. Taka analiza pomaga jeszcze lepiej przyjrzeć się ofercie i znaleźć wyróżnik, który warto podkreślić.

U Izy wyróżniłyśmy m.in. to, że: 

  • dzięki atmosferze akceptacji i poczuciu bezpieczeństwa kursanci nie skupiają się na samej gramatyce, ale uczą się swobodnej wypowiedzi; 
  • stawia na nieszablonowy sposób nauki – nie skupia się na ćwiczeniach z gramatyki, ale uczy swobodnego wypowiadania się.

To są rzeczy, które sprawiają, że jej usługa jest wyjątkowa.

Osobowość marki i przykład kobiecej marki

W jaki sposób osobowość marki wpływa na graficzny jej obraz? Pracując z kobiecymi markami, przekonałam się, że gdy na początku współpracy poświęcimy czas na zbadanie wartości i cech, projekt, który na tej podstawie przygotuję, zwykle spełnia wyobrażenia klientki w 100%. 

Jak to wyglądało w przypadku Izy? Już wiemy, jakie ma wartości, jaka jest jej wewnętrzna motywacja, co ją wyróżnia, jaka jest jej konkurencja i kto ma do niej trafić. Podsumowując:

  • osobowość marki: Profesjonalizm, rozwój, niezależność finansowa.
  • archetypy marki to połączenie archetypu opiekuna i odkrywcy

OPIEKUN

Sensem istnienia marek o archetypie Opiekuna jest pomaganie innym. Stara się on także, aby ludzie czuli się ważni i bezpieczni.  Marki o archetypie Opiekuna są opiekuńcze, bezinteresowne, chcą bronić słabych i pokrzywdzonych. W komunikacji odwołują się do takich potrzeb klientów jak: bezpieczeństwo oraz pragnienie, by ludzie byli dobrzy dla innych.

ODKRYWCA

Jego sens istnienia to wolność i radość z odkrycia własnej drogi. Inspiracja do zmiany. Ten archetyp stara się odpowiedzieć na pytania: “ Po co tu jestem? Jaki jest mój cel?”. Bada i uczy się od otaczającego go świata. Najlepszym sposobem na poznanie siebie jest przygoda.

  • wartości funkcjonalne i emocjonalne: pełna pasji, autentyczna, przyjazna, nieszablonowa, ciepła, empatyczna
  • styl graficzny: jesień
  • ton komunikacji: przyjazny, ciepły, autentyczny
  • rezultat: marka, która przyciągnie osoby, z odpowiednim budżetem, które chcą swobodniej rozmawiać w języku angielskim na różne tematy, co doda im pewności siebie i pomoże zrealizować marzenia. Gotowe na nieszablonowe lekcje bez nudnych ćwiczeń z gramatyki, szukające motywacji do zmiany dotychczasowego życia.

Jak to wszystko pokazać? Wszystkie te informacje możesz znaleźć w identyfikacji wizualnej marki. Ale zanim zacznełam ją projektować, wypisałam inspiracje, które pasują do marki Izy:

osobowość marki inspiracje

Na tej podstawie zaproponowałam Izie 2 opcje: 

Moodboard 1: 

Moodbard kojarzy się z podróżą. Jest to marka inspirująca, nieszablonowa, zachęcająca do działania, do zmiany — o czym świadczą mocne, nasycone kolory, elementy związane z podróżą, typografia wyraźna, w stylu retro.  Marka jest też ciepłe, co podkreślają autentyczne zdjęcia w ciepłych jesiennych kolorach, ciepła paleta kolorystyczna, zaokrąglone kształty. Odsyłam tutaj do artykułu, gdzie opisuję jakie znaczenie ma kolor w psychologii i jak barwy oddziałują na psychikę.

Marka ma trafić do bardziej prestiżowego klienta, ale nie ma mieć stylu garniturowego — stąd humorystyczne elementy — naklejki z wyrazami angielskimi, które przypominają te na walizce retro, zabawne strzałki i elementy graficzne.

moodboard marki

Moodboard 2:

Styl jesienny w minimalistycznej odsłonie z nutą humoru. Marka bardzo lekka, bardziej elegancka z dużą ilością białej przestrzeni. Otwarta i przyjazna — o czym świadczą ciepłe kolory. Czcionka — kontury dodają jej nieszablonowego charakteru i inspirują do zmiany. Humorystyczne elementy graficzne — strzałki i zawijaski — dodają jej lekkości i autentyczności.

Warto przeczytać przy tej okazji artykuły:

inspiracja twojej marki

Kreowanie osobowości marki to proces, który wymaga głębokiego zrozumienia jej wartości, celów i docelowej grupy odbiorców. Dla kobiecych marek kluczowe jest podkreślenie empatii, relacyjności i autentyczności, co pomaga budować silne i trwałe więzi z klientami. Dzięki spójnej wizualnej tożsamości i odpowiedniemu tonowi komunikacji marka może wyróżnić się na rynku i zdobyć lojalność klientów.

Co wybrała Iza? Zobacz sama! Zapraszam Cię do odwiedzenia  jej strony internetowej, którą zaprojektowałam i wykonałam na podstawie wybranego moodboardu:) www.izadudakakolangielski.pl

Zapraszam również do przeczytania materiałów, które dopełnią całości:

  1. Czym są kolory biznesowe i dlaczego musisz o nich pomyśleć?
  2. Czym jest moodboard?
  3. Co oznacza identyfikacja wizualna marki i co powinna zawierać?
  4. Jak mieszać kolory i jak przebiega mieszanie barw podstawowych?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top